Museum Noordwijk krijgt een mooie Wijsmuller

Museum Noordwijk en daarmee het Genootschap Oud Noordwijk is door een genereuze schenking in het bezit gekomen van een prachtig schilderij van Jan Hillebrand Wijsmuller. De collectie is al enkele Wijsmullers rijk maar de activiteit die er op de nieuwe te zien is zorgt voor een zeer waardevolle aanvulling. Het museum heeft al wel een tekening van Wijsmuller waarop dezelfde locatie te zien is. Die is ongetwijfeld een voorstudie van dit olieverfschilderij.

Aleid Matser en Jaques Dekker, beide zeer actief als vrijwilliger in Museum Noordwijk zijn blij met de mooie nieuwe aanwinst die door schenking in het bezit van het museum is gekomen.

Aan de rechterkant is het nog niet bebouwde Dobbelmannduin te zien en in de achtergrond wordt de kijker een blik gegund op Noordwijk-Binnen. Omdat de lucht in het oosten oplicht moet het vroeg op de dag gemaakt zijn of door de kunstenaar als zodanig bedoeld. In het duin lopen diverse vrouwen die kruiden aan het plukken zijn. De witte kapjes, die de vrouwen zo rond 1900 als onderdeel van hun klederdracht in Noordwijk droegen, vallen als lichtaccenten extra op. Kruiden waren een belangrijke bron van inkomsten voor Noordwijk in de 18e en 19e eeuw. Die kruiden werden onder meer geteeld op het landgoed Calorama, maar ook geplukt in de vrije natuur. Noordwijk aan Zee was een typisch duindorp. De mensen leefden er midden in de natuur met haar specifieke duinvegatatie. Door de opkomst van de chemisch bereide geneesmiddelen aan het eind van de 19e eeuw verdween het belang om kruiden te zoeken en te telen. Hoewel Wijsmuller hoofdzakelijk stadgezichten en beelden in de directie omgeving van zijn geboortestad Amsterdam aan het doek en het papier heeft toevertrouwd, heeft hij ook periodes doorgebracht in Noordwijk en hier geschilderd. Bekend is dat hij van 2 juli tot 12 oktober 1898 verbleef bij W. van Beelen en van 14 juni tot 23 augustus 1902 in villa Cato in Noordwijk. Hij trok in die periodes veel op met een andere bekende schilder die in Noordwijk was neergestreken namelijk de van oorsprong Duitse Ludolph Berkemeier. Berkemeier was tijdens zijn opleiding aan de Academie van Weimar vertrouwd geraakt met het systeem vanhet mentoraat. Dat hield in dat de mentor of de leraar samenwerkte met zijn leerlingen en er gezamenlijk werd geschilderd in de vrije natuur.  Toen Berkemeier zich in 1896 in Noordwijk vestigde, met name omdat hij brood zag in het verkopen van zijn Noordwijkse schilderijen aan rijke Duitse badgasten die vooral in Huis ter Duin verbleven, kwam Wijsmuller als zijn mentor ook naar Noordwijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er van beide kunstenaars diverse werken bekend zijn met daarop dezelfde plekken waar ze dus ongetwijfeld samen hebben zitten schilderen. Of dat ook het geval is met het schilderij ‘Kruidenpluksters in het Dobbelmannduin, van Jan Hillebrand Wijsmuller ( 13 februari 1855 – 23 mei 1925) geschonken door de heer D.F. Richers is niet bekend. Mocht iemand weten of Berkemeier dat tafereel wel heeft vastgelegd dan houdt het Museum Noordwijk zich aanbevolen.

Geef een reactie


Contactgegevens

Adres:
Jan Kroonsplein 4
2202 JC Noordwijk
tel: +31-(0)71 – 36 178 84
info@g-o-n.nl

RSIN nr: 803755363
Fiscaal nr: NL0006154550

BTWnr: NL8037.55.363.B01
KvK nr: 40446090
IBAN: NL34 Rabo 0101 3515 42

Wie is online

3 bezoekers online
0 gasten, 3 bots, 0 leden

Abonneren op nieuws