VDTW – Hospitaal-kerkschip De Hoop, een begrip voor vele Noordwijkse vissers

Van Dam tot Wurft – Maart 2014

Hospitaal-kerkschip De Hoop
Op een van beide foto’s, uit het archief van Arie Barnhoorn, is het laatste hospitaal-kerkschip De Hoop te zien, dat vele jaren op de Noordzee heeft rondgevaren. Dit schip stond bekend als Hospitaal-kerkschip ‘De Hoop IV’. Het initiatief om een hospitaal-kerkschip in de vaart te brengen kwam van dominee J. Chambers, predikant van de Engelse kerk te Amsterdam. In 1897 stelde hij voor een vereniging op te richten om een hospitaal-kerkschip uit te rusten, dat naar de visgronden op de Noordzee gezonden kon worden.

Het plan werd ondersteund door o.a. de directeuren van de Stoomvaart Mij Nederland en de Nederlandse Handelsmaatschappij. Deze vereniging werd op 5 mei 1898 opgericht onder de naam “Nederlandsche Vereniging ten behoeve van zeelieden van elke nationaliteit”. Het doel van deze vereniging was zieke zeelieden aan boord van het hospitaal-kerkschip te verplegen en op de zondagen kerkdiensten voor de zeelieden te verzorgen. Na elke kerkdienst was er voor de vissers gelegenheid voor een stukje ontspanning en kon men verder met elkaar de laatste nieuwtjes uitwisselen. Zeker vroeger viste men vooral op haring en bleven de meeste vissersschepen in elkaars nabijheid. Het hospitaal-kerkschip zocht dan steeds de plekken op, waar deze schepen verbleven. Op zondag gingen de vissers aan boord van een kleine sloep, die naar het hospitaal-kerkschip werd geroeid. Daar gingen de vissers aan boord om de kerkdienst bij te wonen.

Op de tweede foto bij dit artikel is duidelijk te zien, dat een van de sloepen naar het hospitaal-kerkschip op weg is. Het eerste schip “De Hoop I”, was een houten visschoener, die vanaf 1898 als hospitaal-kerkschip werd gebruikt. Het schip had een predikant en een arts aan boord. Op zijn eerste reis werden al 99 mensen aan boord verpleegd.
“De Hoop II”, die hier ook is afgebeeld, was een motor-zeilschip, een omgebouwd vissersvaartuig, afkomstig uit IJmuiden. Het werd gebruikt van 1912 tot 1955 en stond bekend als een tweemastschoener met een klipper- of galjoensteven. Er waren 12 bedden aan boord en een isoleerhut. Tijdens de oorlog voer het schip tijdelijk onder een Duitse bemanning met als thuishaven Dordrecht. Na de oorlog kreeg het schip zijn oude bestemming weer terug, totdat het schip in 1955 werd verkocht voor de haringvisserij in IJsland. Van dit schip is een prachtig model gemaakt, dat in het Katwijks Museum te bezichtigen is. Hierna kwam “De Hoop III” in de vaart, die dienst deed tot 1964. Het laatste schip ”De Hoop IV”, werd in 1963 gebouwd en voer tot 1988. Het schip was 60 meter lang en had een bemanning van 24 koppen plus een predikant en een arts aan boord. Na 1988 werd het schip verkocht aan een Griekse reder, die er toeristische tochten mee ondernam op de Egeïsche zee.

nieuw_mrt_2014
Met de verkoop van dit laatste schip kwam tevens een einde aan deze bijzondere vorm van dienstverlening aan de vissers. Verschillende oudere Noordwijkse vissers hebben aan de hospitaal-kerkschepen nog hun eigen herinneringen. Naar verluidt hield even voor de verkoop van het schip de subsidie op te bestaan, waardoor de kosten niet meer gedragen konden worden. Bovendien kwamen er steeds snellere schepen, die zieke bemanningsleden vlot naar de wal konden brengen. Tot slot kon men in noodgevallen gebruik maken van een helikopter, die mensen van boord konden halen.


Elke maand stelt Kees Verweij voor het Genootschap “Oud Noordwijk” een stukje samen over oud en nieuw Noordwijk onder de naam “Van Dam tot Wurft”.

de_Noordwijker.nl

Contactgegevens

Adres:
Jan Kroonsplein 4
2202 JC Noordwijk
tel: +31-(0)71 – 36 178 84
info@g-o-n.nl

RSIN nr: 803755363
Fiscaal nr: NL0006154550

BTWnr: NL8037.55.363.B01
KvK nr: 40446090
IBAN: NL34 Rabo 0101 3515 42

Wie is online

2 bezoekers online
0 gasten, 2 bots, 0 leden

Abonneren op nieuws

Noordwijk webcam live